Decydent zakupu
osoba lub osoby podejmujące decyzje zakupu dla potrzeb gospodarstw domowych konsumentów lub dla potrzeb produkcyjnych i handlowych przedsiębiorstw, instytucji, organizacji itp. Wiedza o tym, kto uczestniczy w wyborze i kto podejmuje decyzje zakupu, ma istotne znaczenie dla polityki marketingowej przedsiębiorstw wytwarzających i sprzedających produkty i usługi oraz wpływa na rodzaj i sposób kształtowania i prezentowania nabywcom oferty handlowej, a także na sposób prowadzenia reklamy. Uczestnikami zakupu produktów konsumpcyjnych są: 1. inicjator, ten który pierwszy odczuwa potrzebę lub uznaje dotychczasowy sposób jej zaspokajania za niezadowalający, 2. odbiorca informacji, ten kto uzyskuje informacje o możliwościach i warunkach zaspokojenia potrzeby, 3. decydent, który dokonuje ostatecznego wyboru spośród różnych ofert i możliwości rynkowych, 4. nabywca, który dokonuje zakupu produktu i usługi, 5. konsument będący użytkownikiem nabytych produktów i usług, 6. oceniający trafność wyboru podczas konsumowania i użytkowania. W zależności od zwyczajów zakupu i sposobu podejmowania decyzji te wszystkie role i funkcje spełnia jedna osoba lub cała rodzina, co jest regułą przy zakupie produktów długotrwałego użytku, wydatkowaniu znacznych kwot pieniężnych lub zaciąganiu kredytu konsumpcyjnego. Uczestnikami zakupu dokonywanego dla potrzeb przedsiębiorstw oraz rozmaitych instytucji są: 1. użytkownik, 2. informator, 3. zaopatrzeniowiec, 4. opiniodawca, 5. decydent, 6. kupujący, 7. oceniający trafność zakupu.
|