Witamy, 12 maj 2024 r. Imieniny: Dominika, Imeldy
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Metody heurystyczne - heuristic method

metody oparte na wykorzystaniu opinii i ocen różnych osób (ekspertów, profesjonalistów i nieprofesjonalistów) zaangażowanych w rozwiązywanie danego problemu, tj. znajdowanie i wykrywanie faktów oraz związków między nimi i formułowanie własnych nieskrępowanych osądów i propozycji rozwiązań. Metody te wykorzystują osiągnięcia heurystyki, tj. dyscypliny zajmującej się badaniem procesów twórczego myślenia i formułującej zalecenia, których zastosowanie umożliwia bardziej efektywne rozwiązywanie problemów. Podejście heurystyczne do problemu oznacza rozbudzenie fantazji, wyobraźni i intuicji oraz koncentrację na twórczych elementach rozwiązywanego problemu.
Znanych i stosowanych jest co najmniej kilkadziesiąt metod (technik) heurystycznych. Można je podzielić na kilka zasadniczych grup, a mianowicie na:
 techniki analityczne,
 techniki oparte na skojarzeniach przymusowych,
 techniki oparte na skojarzeniach swobodnych;
 techniki polegające na odwróceniu punktu widzenia,
 techniki projektowania idealnego.
Największą popularność zdobyły techniki oparte na zbiorowym generowaniu skojarzeń swobodnych. Najbardziej znana z nich to ,,burza mózgów” (brain storming), zwana też techniką Osborna. Polega ona na swobodnej wymianie poglądów w niewielkim zespole (ok. dziesięciu osób) troskliwie dobranych pod względem znajomości przedmiotu dyskusji. Uczestnicy sesji mogą w sposób nieskrępowany wysnuwać dowolne idee i pomysły, często fantastyczne a nawet absurdalne. Pomysły te są przez grupę wnikliwie analizowane, rozwijane, modyfikowane.
Na podstawie ,,burzy mózgów” opracowano szereg dalszych technik, jak brainstorming indywidualny, uwzględniający szczególne predyspozycje twórców oraz sytuacje, w których pracują; metoda szybkiego myślenia, polegająca na szybkim zgłaszaniu pomysłu rozwiązania problemu sformułowanego na piśmie; Philips 66 – polega na intensywnym tworzeniu pomysłów w sześcioosobowych grupach pracujących przez sześć minut nad ,,zadanym” problemem oraz Philips 635 (brain writing) – polega na wypisaniu przez każdego członka sześcioosobowego zespołu trzech pomysłów i przekazaniu ich po upływie pięciu minut sąsiadowi, który w kolejnej turze dopisuje (na arkuszu) swoje trzy pomysły, nie pokrywające się z zapisanymi.
[J. Penc]

Zobacz również: metody twórczego myślenia , synektyka


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Komputerowe wspomaganie marketingu - Stosowanie komputerów umożliwia zapamiętywanie, selekcjonowanie i porównywanie ogromnej liczby informacji dotyczących produktów, promocji,...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch