Witamy, 26 kwietnia 2024 r. Imieniny: Marii, Marzeny
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Bariera podaży i popytu

tworzy ją relacja wielkości i struktury oferowanych produktów i usług oraz zapotrzebowania wszystkich rodzajów i grup nabywców określonego przez strukturę ich potrzeb i wysokość zasobów pieniężnych. Przewaga popytu nad podażą występuje na rynku określanym jako rynek producenta lub dostawcy. Na tym rynku jest więcej pieniędzy i gotowości ich wydania przez nabywców niż produktów, które pragną kupować. W krajach o gospodarce kapitalistycznej rynek producenta powstał dzięki możliwości masowej produkcji, zapoczątkowanej Rewolucją Przemysłową w Anglii w XVIII wieku, która wytworzyła masowy popyt. Charakter tego rynku utrzymywał się z różnym nasileniem w poszczególnych krajach europejskich, w Ameryce, Japonii i innych do czasu drugiej wojny światowej. Jego cechą była wysoka ekspansja produkcji i podaży przy jeszcze wyższym popycie, co pozwalało bez specjalnych zabiegów uzyskiwać sprzedaż wytworzonych produktów. Odmienne przyczyny i następstwa są związane z barierą podaży zapoczątkowaną i trwającą kilkadziesiąt lat, od powstania Związku Radzieckiego i występującą w Polsce i innych krajach w całym okresie tzw. realnego socjalizmu. Bariera podaży na tym rynku producenta została celowo spowodowana przez założenia i realizację systemu centralnego planowania i zarządzania, Była to metoda zapewniająca zbyt (a nie swobodną sprzedaż) wszystkiego co zostanie wytworzone, na skutek trwałych braków nawet podstawowych dla zaspokojenia potrzeb produktów i wykorzystywania zasobów na cele poza konsumpcyjne. Rynek producenta w tych krajach utrwalił bardzo niską jakość wytwarzanych produktów i wykonywanych usług, brak motywacji do dobrej innowacyjnej wytwórczości i handlu i wytworzył dominację przedsiębiorstw przemysłowych, handlowych i usługowych nad wszystkimi nabywcami, a zwłaszcza nad konsumentami. Zabieganie o nabywców zostało zastąpione przez starania nabywców o możliwość zdobycia każdego prawie produktu i usługi. Trwałą cechą rynku nabywcykonsumenta, powszechnie obecnie występującego w krajach gospodarki rynkowej jest bariera popytu oznaczająca, że dla przeważającej podaży nad popytem trzeba stale pozyskiwać nabywców aby móc egzystować na rynku. Wiedza i sztuka pozyskiwania nabywców jak najlepszym zaspokajaniem ich potrzeb jest podstawą koncepcji i praktyki marketingu.
[T. Sztucki]



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Decyzje menedżerskie - decyzje będące rezultatem złożonych procesów myślowych, uporządkowanych w odpowiedniej kolejności, opartych na szybkiej i rzetelnej informacji,...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch